maandag 26 december 2016

Gran Tarajal

De reden dat we de marina van Gran Tarajal zijn ingegaan is dat we de stroomvoorziening moesten controleren. Liggend aan de walstroom is dat wat gemakkelijker want dan kunnen de dagelijkse zaken als koken etc wel doorgang vinden terwijl we in de motorkamer aan het werk kunnen zijn. 
Zonder goede stroomvoorziening met de motor is het slecht anker-op gaan en dat was wel ons voorland voor de komende tijd.
We hebben nooit iets gemerkt want onze accu's worden normaal door de walstroom geladen of door de 5 zonnepanelen. We draaien eigenlijk nooit stroom met de motor.

We zijn dus maar gaan testen wat er nu fout was, na wat gegoochel met wat stoomkabels hebben we de dynamo direct aan de accubank gehangen en na starten bleek dat er weer bijna niets in ging. De dynamo was in ieder geval niet goed. 
Toen hebben we onze reservedynamo uit de motteballen gepakt en zijn gaan ombouwen. Liggend in de marina gaat dit een stuk beter dan rollend achter ons anker. Je kunt op zo'n moment ook de motor niet starten want er is geen waterpomp en geen laadstroom.

Na inbouw van de reservedynamo bleek deze de accu's weer goed te laden. Toen hebben we de Smart Charger getest en ook die werkte gelukkig nog. We kunnen weer laden met 40 - 70 Amp/hr. Wat nu met de oude dynamo, deze had nog maar 1200 uur gelopen en hij deed het nog wel een beetje. We willen wel weer een reserve-dynamo.

Pleintje Gran Tarajal
Eerst hebben we de oude maar eens uit elkaar gehaald want een nieuwe kost veel en is op Fuerteventura niet te krijgen. 

 

We zijn in GranTarajal op zoek gegaan naar een autoreparatiebedrijf die gespecialiseerd was in electro. Toen we er een gevonden hadden dacht hij wel even een nieuwe gelijkrichterbrug te bestellen.

Na een poosje wachten bleek dat er voor deze dynamo geen onderdelen meer verkrijgbaar waren en dat de enige keuze een nieuwe dynamo kopen zou zijn. Daar hadden we niet zoveel zin in.

We hebben toen de zaak nog maar eens nauwkeurig bekeken en hebben de gelijkrichterbrug maar helemaal uit elkaar gehaald en alle diode's eruit gesoldeerd en vervolgens doorgemeten.
op de foto hierboven kun je zien dat 1 van de 6 diode's sowieso al geploft was. De anode/kathode is er gewoon af. We moeten dus op zoek naar diode's. 

Volgende stop wordt dus Las Palmas want daar zijn die wellicht te krijgen.